Légben kapott orosz pánik

LMA
2025. március 28. péntek. 15:59
Frissítve: 2025. március 28. 16:09

Gigapánikot okozott egy orosz kémrepülőgép Nyugat-Európában. Egyes orgánumok már a III. világháború kitörését vizionálták, pedig nincs ebben az egész történetben semmi különös, lévén a hírszerzés ezen módja mindennapos dolog békében is, míg háborús viszonyok közt egyenesen alapkövetelmény.

A hírt amúgy a német Bild robbantotta ki, amikor csütörtök este beszámolt az aznap reggeli történésekről. E szerint a Luftwaffe két, a mecklenburg-elő-pomerániai Rostock-Laage légikikötőböl fölemelt Eurofightere azonosította és „fogta el” az orosz Il–20M-et az ország északkeleti részén fekvő Rügentől keletre. A pilóták előbb 9:45-kor a lokátorokon, majd 9:49-kor vizuálisan is kiszúrták az ellenséget. Ezt követően a germánok több kilométeren át kísérték a hívatlan vendéget, amíg el nem hagyta a NATO auráját.

Az orosz vasmadár nem igazán akarta hogy kiszúrják, így eleve be sem kapcsolta a transzponderét, nem felelt a rádióüzenetekre sem, ezért – így a Bild – súlyos veszélyt jelentett a polgári közlekedésre. A Luftwaffe pilótái amúgy egy fényképet is lőttek a renitens kollégáról. A Bild cikkében utal arra is, ez nem az első eset, hogy orosz felderítőgép közelíti meg a partokat anélkül, hogy megsértené a német, s így egyben a NATO légterét.

(Alant egy úgynevezett Spy Number Station hangjai csendülnek föl egy orosz gyártású felderítő vevőkészüléken. Efféle eszköz a hírek szerint van/volt a szóban forgó gépen.)

Objektum doboz

Amúgy maga az Il–20M egy rádióelektronikai felderítő- és zavaróeszközökkel telezsúfolt szerkezet. Nem valami mai csirke, lévén 1968-tól gyártották, s 1969-ben állt hivatalos szolgálatba. Az oroszoknak akad belőle pár darab, s a „légi közítélet” szerint egy eléggé megbízható és strapabíró termék. Alapja amúgy egy utasszállító, csak itt az ülések helyére mindenféle digitális csodamasinát szereltek be. Utóbbiak persze nem két kilogrammos eszközök, így – úgymond – muszáj volt megerősíteni a repülő héját. Mivel a személyzet létszáma meg sem közelíti azt a szintet, amennyien elméletileg elférnének az utastérben, a konyha és az egyik mellékhelyiség is fölszabadult a rádió- és egyéb furmányos elektronikák számára.

Objektum doboz

Mivel az Il–20M gyártását valamikor a hetvenes évek második felében lezárták, a legfiatalabb példányok is alsó hangon közelítik a félszáz esztendőt. Amúgy az, hogy ilyen korú masinák még vidáman szántják az eget, nem egészen ismeretlen dolog Nyugaton sem – elég csak a Magyar Honvédség dettó nem épp tinédzserkorú An–26-os „Ancsáira” gondolni, melyek pár esztendeje még vidáman jöttek-mentek a magasban. S bár az oroszokat szokás lenézni Európa ezen térfelén, butaság lenne szem elől téveszteni, hogy most egy kövület katonai „varrógép” miatt égetett el két ultramodern Eurofighter nem kevés kerozint a német adófizetők pénzéből azért, hogy kikísérje az adott „lomot” az ajtón.

Természetesen azt, hogy atompontosan mit hordoznak, csak a hírszerzőügynökségek és a szerencsés kiválasztottak ismerik. Ami biztosnak tűnik, rádiólokátorai oldalra is tekintenek, továbbá optikai és optoelektronikai érzékelőkkel is ellátták. Az oroszok azt tervezik, hogy a jövőben a Tu–214R gépekkel fogják fölváltani.

Magyar hírlap

Translate »
Amerikai elnökválasztás 2024
Adatvédelmi áttekintés

Ez a weboldal sütiket használ, hogy a lehető legjobb felhasználói élményt nyújthassuk. A cookie-k információit tárolja a böngészőjében, és olyan funkciókat lát el, mint a felismerés, amikor visszatér a weboldalunkra, és segítjük a csapatunkat abban, hogy megértsék, hogy a weboldal mely részei érdekesek és hasznosak.